Історія

З ІСТОРІЇ СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТКУ СУМСЬКОГО ЦЕНТУМ СМР

Минуле й теперішнє  – наші засоби, лиш майбутнє – наша мета

Гюстав Флобер

Майже півсторіччя функціонує, творить, накопичує зерна досвіду та будує майбутнє осередок позашкільної освіти Сумщини – Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді Сумської міської ради (ЦЕНТУМ СМР). Заклад, який є своєрідною майстернею, де формується життєвий досвід, світогляд, переконання, моральні якості, вподобання тих, хто прагне пізнавати закони розвитку природи, ставати її захисниками, реалізувати свої можливості у наукових відкриттях, творити.

Комплексний заклад позашкільної освіти з високим рівнем освітньої діяльності почав своє існування за ініціативи міського відділу освіти з березня 1973 року  як Сумська міська станція юних натуралістів.

1973 – 1974 роки – витоки

Із спогадів Самущенко Валентини Олександрівни (завуча): «Звідси і спрямував у широку дорогу свій потяг –  Сумську міську станцію юних натуралістів – великий природолюб і талановитий педагог Шевченко Сергій Миколайович, який очолив цей заклад. Лише потяг складався із двох кімнат у приміщенні станції юних техніків, які були виділені міським відділом освіти для ведення природоохоронної роботи серед школярів міста. Та директор – енергійний, закоханий у природу, – разом із колективом став на нелегкий шлях розбудови  юннатівського руху, віддаючи цьому всі сили і знання.

Перші керівники гуртків станції юних натуралістів – Синиця Іван Никифорович, Манн Вольф Шаєвич, Ващенко Ольга Андріївна, Котляр Валентина Іванівна – були яскравими особистостями, небайдужими до природоохоронної справи, доклали зусиль, щоб зацікавити школярів та довести місцевим органам необхідність створення такого позашкільного простору у місті Суми. Завдяки наполегливості директора Шевченка С. М. було започатковано для дітей міста гуртки любителів акваріумного рибництва, ентомології та фізіології тварин, квітникарства.

Два роки цілеспрямованої роботи дали перші результати: про заклад стало відомо на теренах освіти міста, і він був підтриманий місцевою владою та фінансований; його діяльність висвітлюють на сторінках преси; він зацікавлює населення міста. У 1974 році для станції юннатів було виділено приміщення теплиці школи № 25 та невелика земельна ділянка.

Збільшилась і мережа та кількість  гуртків – у 40 юннатівських гуртках навчалося вже 600 учнів, робота яких відзначалась змістовністю та високою ефективністю.

1975 – 1986 роки –  етап становлення

Згадує Ткачова Тамара Володимирівна (методист): «У 1975 році на СЮН відбулися зміни. Педагогічний колектив закладу (на той час нас було 10 працівників) залишив Шевченко С.М. Директором був призначений Новіков Валерій Юрійович, прекрасний організатор, здібний керівник, чуйна людина, справжній господар.

Завдяки його наполегливості у 1979 році станція отримує окреме приміщення по вулиці Чехова – це історичне місце, колишня садиба поміщиків Линтварьових (Лучанське помістя), де у ХІХ сторіччі жив і творив видатний  письменник А. П. Чехов. Біля 80 гуртків функціонувало на станції юннатів. Керівники гуртків – Самущенко Валентина Олександрівна, Ткачова Тамара Володимирівна, Усенко Тамара Костянтинівна, Ігнатенко Ольга Федорівна, Харламова Людмила Миколаївна, Аманський Юрій Віталійович, Співакова Тамара Іванівна – це ті молоді педагоги, які відкрили для учнівства цікавий світ у країну Юннатію, вчили їх спостерігати, досліджувати, творити.

Закладу було відведено 2 га земельних ділянок, а це сівозміна квітів відкритого ґрунту, ділянки зернових та овочевих культур, сад плодових дерев – широкий простір для досліджень.

 У цей час станція юннатів отримує нову теплицю. А щоб освоїти територію теплиці, вдихнути в неї життя,потрібно було зробити ремонт, завезти землю і посадити рослини. Робота виконувалася силами працівників станції задля розвитку нашого закладу».

Як директор СЮН Новіков В. Ю.  за  роки своєї діяльності привносить суттєві зміни у профільне навчання, плани, програми. Сумська станція юннатів стає центром натуралістичної і природоохоронної роботи у місті.

Налагоджується тісна співпраця колективу станції юннатів з працівниками Будинку природи (на базі проводяться лекції та гурткові заняття). Так міцніє фундамент станції юних натуралістів, так юннатівський рух міцно входить у життя учнівських колективів міста.

Перше приміщення станції юннатів – садиба Линтварьових

1987 – 1989 роки – етап змін

1987 рік. Заклад очолює Аманський Юрій Віталійович, творчий цілеспрямований керівник. Відбуваються великі зміни для Сумської станції юних натуралістів у плані матеріально-технічного забезпечення. Закладу надається приміщення колишнього дитячого садка по вулиці Свердлова, де обладнуються навчальні кабінети: акваріумного рибництва, рослинництва, птахівництва, куточок живої природи, облаштовується територія, вольєри для сільськогосподарських тварин. Особистим захопленням і гордістю директора стає колекція кактусів: 400 видів кактусів та сукулентів вирощено руками юннатів під керівництвом Аманського Ю. В. Методичним відділом розробляються тематика та методика дослідницьких робіт, запроваджуються екскурсії по колекційних об’єктах станції юннатів з метою залучення школярів міста до юннатівських справ. Налагоджено партнерство закладу з Сумською біофабрикою. Розширюються межі діяльності закладу: активізується екскурсійно-туристична  діяльність учнів з метою вивчення історії міст і сіл країни.

Педагогічний колектив

1990 – 2005 роки –  етап формування іміджу закладу

У 1990 році на 14 подальших років незалежної України керманичем станції юних натуралістів стає молодий, енергійний, керівник нового часу Остапенко Володимир Іванович. Заклад удосконалюється, оновлюється. Велика увага приділяється розширенню матеріально-технічної бази станції юних натуралістів та перебудові структури закладу. Навчальним процесом керує завуч Самущенко Валентина Олександрівна, людина високоосвічена, гуманна, порядна, яка стояла на етапі становлення позашкільної екологічної освіти.

Згуртований педагогічний колектив Сумської станції юннатів зацікавлений у підвищенні власного рейтингу та іміджу натуралістичної освіти і виховання на теренах міста. Створюються нові відділи: організаційно-масової роботи, методичної роботи, біологічний, екологічний, сільськогосподарський, а це надає можливості для навчання юннатів у 120 гуртках. Діяльність Остапенка В. І. як директора – це своєрідна епоха у житті станції юних натуралістів, її історії. СЮН стає невід’ємною ланкою позашкільної освіти міста, що створює умови для духовного й інтелектуального розвитку дітей та юнацтва, забезпечує творчу працю і цікаве дозвілля. За керівництва Володимира Івановича суттєво розвивається мережа профільних об’єднань учнів. Відкривається школа натуралістичних досліджень «Майбутній біолог», клуб акваріумістики «Неон» (завідувачка біологічного відділу Харламова Людмила Миколаївна), створюється учнівське лісництво «Паросток» на базі державного підприємства «Сумський лісгосп» (методист Ніколенко Світлана Вікторівна). Значна робота проводиться по створенню колекцій декоративних тварин, кімнатних рослин, кактусів, рослин відкритого ґрунту. Значний внесок у проєктування та розбудову навчально-дослідницької земельної ділянки внесла методист Астафурова Зарема Марківна.

Гордістю закладу є елітний фонд порід сільськогосподарських тварин. До цього докладає зусиль Остапенко Володимир Іванович як професіонал та його послідовник, завідувач сільськогосподарського відділу Кужель Григорій Іванович. Проводиться селекційна робота спільно з науковцями Сумського сільськогосподарського інституту. Придбаний інкубатор «Універсал» на 55 тисяч яєць. Виводяться елітні породи  птахів.

Колекція тварин поповнюється новими видами ссавців та рептилій (мавпа, козулі, шиншили, дегу, полози, ігуана тощо), що зумовлює ріст якості виконання дослідницьких робіт та зацікавленості учнівської молоді.

Шириться на набирає попиту серед юннатівської молоді екологічний експедиційний рух. Організовує та очолює експедиції талановитий керівник гуртка «Юні друзі природи» Білик Володимир Михайлович.

Ентузіазм та захоплення «головного туриста» Сумської СЮН Білика В. М.  передались колегам: Булат Тетяні В’ячеславівні, Блінніковій Людмилі Миколаївні, Бур’ян Олені Миколаївні.

З 1992 року проводиться близько 30 експедицій майже по всіх районах області, до Південного узбережжя Криму, в Карпати; здійснюється обмін досвідом експедиційної діяльності з колегами інших позашкільних закладів (Прикарпаття (м. Надвірне Івано-Франківської області), упроваджується досвід організації екологічних таборів. За цей час сотні юннатів пройшли школу творчої пізнавальної діяльності, школу добра та взаємодопомоги.

У 1999 році приміщення СЮН стає тісним для проведення навчально-виховної роботи та утримання матеріально-технічної бази. І закладу виділяється двоповерхова будівля колишнього дитячого садка площею 2550 м2 з прилеглою територією 1,28 га по вулиці Харківській, 13.

 Силами колективу проводяться необхідні ремонтні роботи, перевозиться навчальне обладнання, колекції рослин і тварин. У цей період розширюється мережа гуртків, створюються нові об’єкти матеріально-технічної бази (музей хліба (Василець Р. В.), теплиця (Усенко Т. К.), краєзнавчо-етнографічний  музей (Мельник С. П.); упроваджуються нові нетрадиційні форми роботи: школа раннього розвитку дитини «Журавлик» (Прохненко В. Г.), екологічна стежка «Стежина дитячого добра» (Люльченко М. В.), агітбригада (Бур’ян О. М.), клуб кактусівництва «Зелений їжачок» (Дубініна С. Б.), школа прикладних мистецтв (Фоменко Н. А.), наукове товариство учнів «Ерудит» (Боровик В. М.), школа бісероплетіння (Криганова А. С.).

Кількість гуртків зростає до 150. Урізноманітнюються форми виховної роботи. Юннати беруть участь у всеукраїнських акціях, операціях, конкурсах.

Педагогічний колектив закладу позашкільної освіти

2006-2020 роки –  етап  реорганізації та модернізації закладу

Глобальною сходинкою в історії СЮН стає 2006 рік. Позашкільний заклад очолює людина, що прийшла до закладу із студентських лав і все життя присвятила Сумській станції юних натуралістів, знає і розуміє його потреби та проблеми. Це досвідчений педагог Харламова Людмила Миколаївна – один із фундаторів методологічної основи природоохоронної справи, відмінник освіти України.

 Вимоглива до себе та інших, Людмила Миколаївна змогла поставити заклад на високий щабель: саме завдяки її старанням Сумська станція юннатів реорганізується в Сумський міський центр еколого-натуралістичної творчості учнівської  молоді (ЦЕНТУМ) – комплексний позашкільний заклад. За роки керування Харламової Людмили Миколаївни ЦЕНТУМ досяг немалих результатів і пишається своїми досягненнями.

2009 рік – за підсумками Всеукраїнського конкурсу-захисту сучасної моделі навчального закладу – Школи сприяння здоров’ю Сумський міський ЦЕНТУМ визнаний переможцем ІІІ етапу та  внесений до Національної мережі Шкіл сприяння здоров’ю.

2010 рік  – на території ЦЕНТУМ створено об’єкт природно-заповідного фонду «Ботанічний сад місцевого значення «Юннатівський». Площа ботанічного саду становить 1,26 га, на території якого знаходяться дендрарій, рокарій, розсадник декоративних дерев та кущів, фруктовий сад, колекційні ділянки квіткових та лікарських рослин, навчально-тваринницька ферма, сучасна теплиця. Колекція ботанічного саду налічує близько 3000 видів, серед яких рослини, занесені до Червоної книги України, рідкісні, реліктові, тропічні та субтропічні.

2011 рік – педагогічний колектив ЦЕНТУМ стає переможцем Всеукраїнського відкритого рейтингу якості позашкільної освіти «Золота когорта позашкільників» у категорії «Позашкільні навчальні заклади районного та міського підпорядкування».

 2012 рік –  Сумський міський центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді внесений до Переліку найбільших позашкільних навчальних закладів державної та комунальної форми власності системи Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України.

2012 рік –  Музею хліба та краєзнавчо-етнографічному музею екологічного центру присвоєно звання «Зразковий музей».

2014 рік  – заклад успішно пройшов державну атестацію та підтвердив високий рівень освітньої діяльності.

2016 рік  – ЦЕНТУМ має статус експериментального позашкільного навчального закладу всеукраїнського рівня. Розпочато дослідно-експериментальну роботу за темою «Формування життєвої компетентності вихованців у позашкільному навчальному закладі – Школі сприяння здоров’ю».

2018 рік  –  участь у обласному науково-методичному семінарі «Інноваційна та проектна діяльність як чинник підвищення якості освіти у рамках реалізації концепції «Нова українська школа».

2019 рік – участь у ХІ Міжнародній виставці «Інноватика в сучасній освіті», нагороджений срібною медаллю та дипломом (за конкурсну роботу «Моделювання інноваційного розвитку закладу позашкільної освіти: формування життєвої компетентності випускника нової генерації» у тематичній номінації «Інноваційна діяльність закладів освіти – ресурс забезпечення якості освіти»).

У ЦЕНТУМ СМР розроблена модель безперервної екологічної освіти, яка розпочинається зі школи раннього розвитку дитини «Журавлик» і продовжується в гуртках основного та вищого рівнів.

Створюються нові структурні підрозділи: секція «Паросток», школа творчості «Барвінок», школа розвитку дитини «Знайка», дитячий клуб «Абетка здоров’я». Постійно оновлюється зміст позашкільної освіти через упровадження нових профілів гуртків.

У Центрі здійснюється трирівневе навчання. Початковою ланкою в структурі закладу є школа раннього розвитку дитини «Журавлик». Для дітей 4-6 років проводяться гуртки еколого-натуралістичного напряму «Дитина і довкілля», «Вчимося мислити», «Навколишній світ та розвиток мовлення», «Весела англійська», «Логіка світу», «Образотворче мистецтво», «Музична мозаїка».

У гуртках основного рівня  розвиваються стійкі інтереси вихованців, задовольняються потреби в професійній орієнтації, учні отримують додаткову освіту. Це гуртки: «Юні лісівники», «Юні знавці рослин»,  «Жива планета», «Фітодизайн»,  «Український сувенір», «Народні ремесла», «Краса і здоров’я», «Бісероплетіння», «Художня творчість», «Оздоровча гімнастика» та інші.

У гуртках вищого рівня здійснюється профільне навчання. Для старшокласників функціонує наукове товариство учнів «Ерудит» та Центр довузівської підготовки школярів, що об’єднує гуртки «Інтеграл», «Загальна біологія з основами дослідництва», «Поглиблене вивчення біології», «Знавці української мови», «Загальна біологія з основами дослідництва». Випускники по закінченню навчання у гуртках різних профілів отримують високі показники при проходженні зовнішнього незалежного оцінювання, вступають до вищих навчальних закладів, стають майстрами народного мистецтва України.

Педагогічний колектив здійснює освітню, науково-методичну, просвітницько-інформаційну, організаційно-масову роботу за такими напрямами позашкільної освіти: еколого-натуралістичний, художньо-естетичний, туристсько-краєзнавчий, дослідницько-експериментальний, соціально-реабілітаційний, оздоровчий.

У структурі закладу 7 відділів: екології та краєзнавства, біології, сільського господарства, квітникарства, декоративно-ужиткового мистецтва, методичний, організаційно-масової роботи.

Кожний відділ має міцну методичну та матеріальну базу, яка дозволяє вирішувати освітні і виховні завдання. До послуг гуртківців:  куточок живої природи (40 видів декоративних тварин), комплекс акваріумного рибництва (50 видів акваріумних мешканців), навчально-тваринницька ферма (20 видів сільськогосподарських тварин, представлених 27 породами), навчально-дослідницька земельна ділянка (77 видів дерев та кущів, 200 видів квітково-декоративних рослин відкритого ґрунту), сучасна теплиця (555 видів кімнатних рослин, 400 видів кактусів та сукулентів), зразкові музей хліба, краєзнавчо-етнографічний музей. Обладнані та оформлені 20 навчальних кабінетів, бібліотека, 2 зали для масових заходів, методичний кабінет.

Важливим структурним підрозділом у мережі гуртків закладу є учнівське лісництво «Паросток», що поєднує теоретичні і практичні компоненти діяльності з дітьми та профорієнтаційну роботу. Освітній процес в учнівському лісництві забезпечується створеною потужною навчально-матеріальною та методичною базою: 216 га, закріпленого за учнівським лісництвом лісу, кабінети для занять: навчально-виставковий при ДП «Сумське лісове господарство» та кабінет учнівського лісництва при КЗ ЗОШ І-ІІІ ступенів № 5, шкілка рослин, два дендропарки, навчально-виховна  екологічна стежка. За роки існування учнівське лісництво п’ять разів було визнано кращим в Україні (2000, 2007, 2008, 2012, 2014 роки).

Завдяки відкритості виховної системи, варіативності, різноманітності гуртків, студій, секцій, клубів за інтересами заклад позашкільної освіти має можливість реалізувати завдання з формування життєвої компетентності своїх вихованців.

Методична служба закладу постійно працює над методичним забезпеченням освітнього процесу. Педагогами закладу розроблено 47 навчальних програм, які сприяють всебічному розвитку особистості.

ЦЕНТУМ СМР є ініціатором та організатором природоохоронних акцій, операцій. На його базі працює оргкомітет з проведення міських етапів всеукраїнських та обласних конкурсів, проводяться семінари вчителів біології та керівників гуртків міста та області.

Для учнів та педагогів закладів освіти міста розробляються та  проводяться міські заходи еколого-натуралістичного спрямування: Всеукраїнські конкурси, акції, експедиції «Мій рідний край – моя земля», «Енергія і середовище», «Птах року», «В об’єктиві натураліста», «Моя Батьківщина – Україна», «Година Землі», екологічний конгрес «Краса Землі в твоїх руках», огляд-конкурс на краще проведення природоохоронної роботи в освітніх закладах міста, виставка-конкурс «Збережемо ялинки разом!», традиційними стали Дні відкритих дверей.

Освітній  процес у ЦЕНТУМ  СМР здійснюють 48 висококваліфікованих педагогів, серед яких –  відмінник освіти України, лауреат обласної премії імені А. С. Макаренка, Заслужений майстер народної творчості України, майстри народного мистецтва України, 5 переможців обласних конкурсів педагогічної майстерності «Золоте серце», «Творча особистість року», лауреати  та переможці Всеукраїнського конкурсу педагогічної майстерності «Джерело творчості», переможці Всеукраїнського конкурсу науково-методичних розробок з еколого-натуралістичного напряму позашкільної освіти. 

Про високий рівень професійної майстерності свідчить нагородження нагрудним знаком «Василь Сухомлинський» директора  закладу Харламової Людмили Миколаївни та внесення її до рейтингу ТОП 50 особистостей за найвагоміший вклад у розвиток міста та виховання молоді  (2018 рік).

Як результат високої майстерності і самовідданої праці колективу – досягнення вихованців.  Наша гордість і майбутня наукова еліта – вихованці –  гідно представляють ЦЕНТУМ СМР на міських, обласних, всеукраїнських, міжнародних заходах, у яких отримують  призові місця.

Педагогічний колектив ЦЕНТУМ СМР не зупиняється на досягнутому, щодалі постають питання перспективи освітньої діяльності, пов’язані з посиленням інноваційного пошуку як способу адаптації закладу освіти до суспільних змін.

ЦЕНТУМ  СМР живе, розвивається, йде в ногу з часом, оновлюється, розквітає і допомагає розкривати душі вихованців назустріч добру, збереженню довкілля, відродженню  України.

Перейти до панелі інструментів