50-років ЦЕНТУМ СМР
(Із історії становлення та розвитку Центру еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді Сумської міської ради)
Пів сторіччя на теренах Сумщини функціонує та будує майбутнє українського суспільства заклад позашкільної освіти – Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді Сумської міської ради (далі – ЦЕНТУМ СМР), який був заснований у березні 1973 року як Сумська міська станція юних натуралістів (далі – СЮН).
Заклад став своєрідною майстернею, де формуються життєвий досвід, світогляд, переконання, моральні якості, вподобання тих, хто прагне пізнавати закони розвитку природи, вивчати біологічні науки.
Із 1973 по 1974 роки – витоки. Заклад мав дві кімнати у приміщенні станції юних техніків, виділених для проведення природоохоронної роботи серед школярів міста. Очолив станцію юних натуралістів великий природолюб і талановитий педагог Шевченко Сергій Миколайович. Перші керівники гуртків Синиця І. Н., Манн В. Ш., Ващенко О. А., Котляр В. І. на чолі з директором почали розбудову юннатівського руху в місті Суми. Було започатковано гуртки шанувальників акваріумного рибництва, ентомології та фізіології тварин, квітникарства.
У 1974 році для станції юннатів було виділено приміщення теплиці школи № 25 із невеликою земельною ділянкою поряд. Збільшилась мережа та кількість гуртків – у 40 юннатівських гуртках навчалося вже 600 учнів.
1975 – 1986 роки – етап становлення. Директором закладу стає Новіков Валерій Юрійович, прекрасний організатор, здібний керівник, справжній господар. Завдяки його наполегливості у 1979 році станція отримує окреме приміщення на вулиці Чехова. У закладі працює вже 80 гуртків. Педагогічний колектив поповнюється молодими керівниками гуртків: Самущенко В. О., Ткачовою Т. В., Усенко Т. К., Ігнатенко О. Ф., Аманським Ю. В., Співаковою Т. І., Харламовою Л. М., які вчать дітей спостерігати, досліджувати, любити природу. Закладу відведено земельну ділянку площею 2 га, на яких розмістилися квітники, ділянки зернових та овочевих культур, сад плодових дерев – широкий простір для досліджень. У цей час станція юннатів отримує теплицю, у якій силами педагогів проводяться ремонтні роботи, встановлюється оснащення для вирощування рослин.
Сумська станція юннатів стає центром натуралістичної і природоохоронної роботи у місті. Налагоджується тісна співпраця колективу з працівниками Будинку природи, на базі якого проводяться лекції та гурткові заняття, у кінотеатрі «Космос» працює кінолекторій на захист природного середовища. Міцнішає фундамент станції юних натуралістів: юннатівський рух швидко входить у життя учнівських колективів міста.
Із 1987 по 1989 роки – етап змін. Відбуваються значні зміни в матеріально-технічному забезпеченні. Закладу надається приміщення колишнього дитячого садочка по вулиці Лучанській, де обладнуються навчальні кабінети акваріумного рибництва, рослинництва, птахівництва, куточок живої природи, облаштовується територія – вольєри для сільськогосподарських тварин, квітники. Заклад очолює Аманський Юрій Віталійович, творчий, енергійний, цілеспрямований керівник. Особистим захопленням і гордістю директора стає колекція кактусів: 400 видів кактусів та сукулентів вирощено руками юннатів під керівництвом Аманського Ю. В.
Саме в цей час у заклад прийшли педагоги, більшість із яких працюють до сьогодні: Павлюченко О. Б., Ніколенко С. В., Люльченко М. В., Фоменко Н. А., Пимоненко Н. І., Бур’ян О. М., Кузьменко В. І., Остапенко В. І., Астафурова З. М.; налагоджено партнерство з Сумською біофабрикою, розширюються межі діяльності закладу – активізується екскурсійно-туристична діяльність учнів із метою вивчення історії міст і сіл країни.
1990–2005 роки – етап формування іміджу закладу. У 1990 році, на 14 подальших років, керманичем станції юних натуралістів стає Остапенко Володимир Іванович. Заклад удосконалюється, оновлюється. Велика увага приділяється перебудові структури, мережі гуртків, розширенню матеріально-технічної бази.
Згуртований педагогічний колектив Сумської станції юннатів зацікавлений у підвищенні власного рейтингу та іміджу, а також натуралістичної освіти і виховання дітей та учнівської молоді міста. Створюються нові відділи: організаційно-масової роботи, методичної роботи, біологічний, екологічний, сільськогосподарський. Суттєво розвивається мережа профільних об’єднань учнів. Відкривається школа натуралістичних досліджень «Майбутній біолог», клуб акваріумістики «Неон» (завідувачка біологічного відділу Харламова Людмила Миколаївна), створюється учнівське лісництво «Паросток» на базі державного підприємства «Сумський лісгосп» (методист Ніколенко Світлана Вікторівна).
У цей час у 120 гуртках навчається 1800 юннатів. Значна робота проводиться зі створення колекцій декоративних тварин, кімнатних рослин, кактусів, рослин відкритого ґрунту. Значний внесок у проєктування та розбудову навчально-дослідницької земельної ділянки внесла методист Астафурова Зарема Марківна.
Гордістю закладу є елітний фонд порід сільськогосподарських тварин. До цього докладає зусиль Остапенко В. І. та його послідовник, завідувач сільськогосподарського відділу Кужель Григорій Іванович. Спільно з науковцями Сумського сільськогосподарського інституту (нині СНАУ) започатковується селекційна робота. Виводяться елітні породи птахів, цьому сприяє придбаний інкубатор «Універсал» на 55 тисяч яєць.
Колекція тварин поповнюється новими видами ссавців та рептилій (мавпа, козулі, шиншили, дегу, полози, ігуана тощо), що зумовлює зрозстання якості виконання дослідницьких робіт та зацікавленості учнівської молоді.
Шириться на набирає попиту серед учнівської молоді екологічний експедиційний рух. Організовує та очолює експедиції талановитий керівник гуртка Білик Володимир Михайлович разом з колегами-однодумцями: Булат Т. В., Блінніковою Л. М., Бур’ян О. М.
Із 1992 року проводиться близько 30 експедицій майже по всіх районах області, до Південного узбережжя Криму, Карпат; налагоджується обмін досвідом експедиційної діяльності з колегами інших позашкільних закладів (Прикарпаття, м. Надвірне Івано-Франківської області). Досвід організації екологічних таборів також упроваджується в закладі. У цей час сотні юннатів проходять школу творчої пізнавальної діяльності, школу добра та взаємодопомоги.
У 1999 році приміщення СЮН стає тісним для проведення освітньої діяльності та утримання матеріально-технічної бази. Закладу виділяється двоповерхова будівля колишнього дитячого садочка, площею 2550 м2 , з прилеглою територією 1,28 га на вулиці Харківській.
Силами колективу проводяться необхідні ремонтні роботи, перевозиться навчальне обладнання, колекції рослин і тварин. У цей період розширюється мережа гуртків, створюються музей хліба (Василець Р. В.), теплиця (Усенко Т. К.), краєзнавчо-етнографічний музей (Мельник С. П.); упроваджуються нові нетрадиційні форми роботи – школа раннього розвитку дитини «Журавлик» (Прохненко В. Г.), екологічна стежка «Стежина дитячого добра» (Люльченко М. В.), агітбригада (Бур’ян О. М.), клуб кактусівництва «Зелений їжачок» (Дубініна С. Б.), школа прикладних мистецтв (Фоменко Н. А.), наукове товариство учнів «Ерудит» (Боровик В. М.), школа бісероплетіння (Криганова А. С.).
Кількість гуртків зростає до 150. Урізноманітнюються форми виховної роботи. Юннати беруть участь у всеукраїнських акціях, операціях, конкурсах.
Важливою сходинкою в історії СЮН стає 2004 рік. Розпочинається етап модернізації закладу. Позашкільний заклад очолює людина, що все життя присвятила Сумській станції юних натуралістів, досвідчений педагог, відмінник освіти України – Харламова Людмила Миколаївна. Вимоглива до себе та інших, Людмила Миколаївна змогла піднести заклад на новий рівень розвитку: Сумська станція юннатів реорганізується в Сумський міський центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді (ЦЕНТУМ) – комплексний заклад позашкільної освіти. За роки керування Харламової Людмили Миколаївни ЦЕНТУМ досяг значних результатів і пишається своїми здобутками.
2009 рік – за підсумками Всеукраїнського конкурсу-захисту сучасної моделі навчального закладу – Школи сприяння здоров’ю Сумський міський ЦЕНТУМ визнаний переможцем ІІІ етапу та внесений до Національної мережі Шкіл сприяння здоров’ю.
2010 рік – на території ЦЕНТУМ створено об’єкт природно-заповідного фонду «Ботанічний сад місцевого значення «Юннатівський», площею 1,26 га. На території ботанічного саду облаштовуються дендрарій, рокарій, розсадник декоративних дерев та кущів, фруктовий сад, колекційні ділянки квіткових та лікарських рослин, навчально-тваринницька ферма, сучасна теплиця. Колекція ботанічного саду налічує близько 3000 видів, серед яких рослини, занесені до Червоної книги України, рідкісні, реліктові, тропічні та субтропічні.
2011 рік – педагогічний колектив ЦЕНТУМу стає переможцем Всеукраїнського відкритого рейтингу якості позашкільної освіти «Золота когорта позашкільників» у категорії «Позашкільні навчальні заклади районного та міського підпорядкування».
2012 рік – заклад внесено до Переліку найбільших позашкільних навчальних закладів державної та комунальної форми власності системи Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України.
2012 рік – звання «Зразковий музей» присвоєно музею хліба та краєзнавчо-етнографічному музею.
2014 рік – заклад успішно пройшов державну атестацію та підтвердив високий рівень освітньої діяльності.
2016–2020 роки – ЦЕНТУМ здобуває статусу експериментального закладу позашкільної освіти всеукраїнського рівня. Проведено дослідно-експериментальну роботу за темою «Формування життєвої компетентності вихованців у закладі позашкільної освіти – Школі сприяння здоров’ю».
2019 рік – заклад нагороджено срібною медаллю та дипломом за участь у ХІ Міжнародній виставці «Інноватика в сучасній освіті» (за конкурсну роботу Харламової Л.М. «Моделювання інноваційного розвитку закладу позашкільної освіти: формування життєвої компетентності випускника нової генерації»).
У ЦЕНТУМ СМР розроблена і впроваджується модель безперервної екологічної освіти. Створюються нові структурні підрозділи: секція «Паросток», школа розвитку і творчості «Барвінок», дитячий клуб «Цікаве дозвілля». Постійно оновлюється зміст позашкільної освіти через упровадження нових профілів гуртків.
У Центрі здійснюється трирівневе навчання. Початковою ланкою в структурі закладу є клуб мами і дитини «Грайлик» та школа раннього розвитку дитини «Журавлик». Для дітей 3-6 років працюють гуртки «Я пізнаю світ», «Дитина і довкілля», «Навколишній світ і розвиток мовлення», «Весела англійська», «Логіка світу», «Кольорові долоньки», «Музична мозаїка».
У гуртках основного рівня учні отримують додаткову освіту, розвивають стійкі інтереси, задовольняють потреби в професійній орієнтації. Це такі гуртки: «Юні лісівники», «Юні знавці рослин», «Жива планета», «Фітодизайн», «Український сувенір», «Народні ремесла», «Краса і здоров’я», «Бісероплетіння», «Художня творчість», «Оздоровча гімнастика»та інші.
У гуртках вищого рівня здійснюється профільне навчання. Для старшокласників функціонує наукове товариство учнів «Ерудит» та Центр доуніверситетської підготовки школярів, що об’єднує гуртки: «Інтеграл», «Загальна біологія з основами дослідництва», «Поглиблене вивчення біології», «Знавці української мови». Випускники після закінчення навчання в гуртках отримують високі показники при проходженні зовнішнього незалежного оцінювання, вступають до вищих закладів освіти, стають майстрами народного мистецтва України.
Із 2021 року педагогічний колектив ЦЕНТУМ СМР працює над новою методичною проблемою «Розроблення та реалізація моделі закладу позашкільної освіти інноваційного типу як Школи життєвої компетентності». Завдяки відкритості виховної системи, варіативності, різноманітності гуртків, студій, секцій, клубів за інтересами заклад позашкільної освіти має можливість реалізувати завдання з формування життєвої компетентності своїх вихованців.
Педагогічний колектив здійснює освітню, науково-методичну, просвітницько-інформаційну, організаційно-масову роботу за такими напрямами позашкільної освіти: еколого-натуралістичний, художньо-естетичний, туристсько-краєзнавчий, дослідницько-експериментальний, соціально-реабілітаційний, оздоровчий.
У структурі закладу працює сім відділів: екології та краєзнавства, біологічний, натуралістичної та дослідницької роботи, квітникарства, декоративно-ужиткового мистецтва, методичний, організаційно-масовий.
Кожний відділ має міцну методичну та матеріальну базу, яка дозволяє вирішувати освітні та виховні завдання. До послуг гуртківців куточок живої природи (40 видів декоративних тварин), комплекс акваріумного рибництва (50 видів акваріумних мешканців), навчально-тваринницька ферма (20 видів сільськогосподарських тварин, представлених 27 породами), навчально-дослідницька земельна ділянка (77 видів дерев та кущів, 200 видів квітково-декоративних рослин відкритого ґрунту), сучасна теплиця (555 видів кімнатних рослин, 400 видів кактусів та сукулентів), музей хліба, краєзнавчо-етнографічний музей. Обладнані та оформлені 26 навчальних кабінетів, бібліотека, 2 зали для масових заходів, методичний кабінет.
Важливим структурним підрозділом у мережі гуртків закладу є учнівське лісництво «Паросток» (керівник Ніколенко С.В.), що забезпечує освітній процес потужною навчально-матеріальною базою: 216 га лісу, закріпленого за учнівським лісництвом, 2 кабінети для занять, два дендропарки, екологічна стежка. За роки існування учнівське лісництво п’ять разів було визнано кращим в Україні (2000, 2007, 2008, 2012, 2014 роки).
Методична служба закладу постійно працює над методичним забезпеченням освітнього процесу. Педагогами закладу розроблено більше 50 навчальних програм, які сприяють всебічному розвиткові особистості.
ЦЕНТУМ СМР є ініціатором та організатором міських природоохоронних акцій, операцій. На його базі працює оргкомітет із проведення міських етапів всеукраїнських та обласних конкурсів, проводяться семінари вчителів біології та керівників гуртків міста й області.
Освітній процес у ЦЕНТУМ СМР здійснюють 42 висококваліфіковані педагоги, серед яких – відмінники освіти України, лауреат обласної премії імені А. С. Макаренка, заслужений майстер народної творчості України, майстри народного мистецтва України, 5 переможців обласних конкурсів педагогічної майстерності «Золоте серце», «Творча особистість року», лауреати та переможці Всеукраїнського конкурсу педагогічної майстерності «Джерело творчості», переможці Всеукраїнського конкурсу науково-методичних розробок з еколого-натуралістичного напряму позашкільної освіти.
Про високий рівень професійної майстерності свідчить нагородження нагрудним знаком «Василь Сухомлинський» директора закладу Харламової Людмили Миколаївни та внесення її до рейтингу ТОП 50 особистостей за найвагоміший вклад у розвиток міста та виховання молоді (2018 рік).
Наша гордість і майбутня наукова еліта – вихованці – гідно представляють ЦЕНТУМ на міських, обласних, всеукраїнських, міжнародних заходах, у яких посідають призові місця.
2019-2020 навчальний рік став роком випробування на професіоналізм, міцність, згуртованість колективу ЦЕНТУМу. Пандемія Covid-19 внесла свої корективи в освітню діяльність. Заклад в умовах складної епідемічної ситуації продовжував працювати у змішаному режимі з дотриманням протиепідемічних норм.
Від 24 лютого 2022 року, ураховуючи нові виклики, пов’язані зі збройною агресією російської федерації проти суверенної України, основною метою діяльності педколективу стало надання позашкільної освіти, змістовного дозвілля та психологічної підтримки дітям і учнівській молоді в безпечному освітньому середовищі ЦЕНТУМу. Особлива увага була зосереджена на належному облаштуванні укриття для тимчасового перебування учасників освітнього процесу під час оголошення повітряної тривоги.
ЦЕНТУМ тримає нескорений освітянський стрій: про це свідчать більше 100 нагород, які вибороли здобувачі освіти за воєнний період. За останні 5 років вихованців здобули майже 500 перемог, із яких 25 у міжнародних конкурсах, 150 у всеукраїнських конкурсах.
Педагогічний колектив ЦЕНТУМу СМР не зупиняється на досягнутому, активно працює над перспективами освітньої діяльності, пов’язаними з посиленням інноваційного пошуку як способу адаптації закладу освіти до суспільних змін, оновленням змісту освіти відповідно до потреб вихованців у повоєнному періоді, забезпеченням контексту позашкільної освіти з інтеграції до європейського освітнього простору.
ЦЕНТУМ СМР живе, розвивається, йде в ногу з часом, оновлюється, розквітає і допомагає розкривати душі вихованців назустріч добру, збереженню довкілля, перемозі та відродженню України.